Enkelt elfel med Enel

Hade mycket huvudbry igår när propparna envisades med att gå varje gång jag slog igång något mer elkrävande än en glödlampa (eller tvn fick jag ha igång, men typ). Visst brukar elen ryka rätt ofta, men då krävs det att man åtminstone kör diskmaskinen, tvättmaskinen och kanske dammsugaren samtidigt.

Nu gick den hela tiden. Och jag sprang upp och ner för källartrappen till elcentralen för att slå igång strömmen igen. Den lilla dosan där nere påpekade att jag behövde minska min förbrukning. Hur då undrade jag som inte hade igång någonting.

Imorse försvann strömmen igen när jag försökte koka vatten i vattenkokaren. Så jag gick över till grannen som även hon försökte förstå sig på problemet. Till slut ringde vi in en elektriker som försökte detsamma. Han och hans springpojke undersöker och konstaterar att de förstår lika lite som vi. Tills han helt enkelt frågade om vi betalt räkningen.

Ha pagato il bollino? Frågar han.
Och jag säger ja. Vi har ju alltid betalat elräkningen. Den är ju på autogiro.

Hämtar senaste brevet och grannen ringer upp för att kolla. När vi inser att så faktiskt ändå är fallet får jag samma känsla som när datorn inte funkar för att man glömt koppla i sladden. Dum.

För elen stängs inte av helt och hållet. Enel, som företaget så fint heter hämnas sina kunder som inte betalar genom att sänka elen i huset lite i taget. Så det inte märks. (Eller Enel är snälla och tycker inte att man ska behöva vara utan kyl, frys och tv bara för att man är förvirrad, men så väljer jag inte att se det.)

Men nu är räkningen betald.  Jag skyndade mig till posten med min bollino. Och faxet som bevisar detta är skickat. Så nu sitter jag här och väntar. Kan nästan brygga mig kaffe, måste bara släcka allt annat och springa ner och slå igång strömmen en gång för att få till två koppar. Vet inte riktigt när elen kommer tillbaka på full effekt igen, men det ska ske inom två dygn. Annars får man 30 euro som kompensation av Enel. Vilket i och för sig skulle vara perfekt, för det skulle täcka kostnaden för elektrikerns expertutlåtande.

En fläkt som inte funkade. Ett krossat fönster. Och nu det här. Visst är det lustigt att sånt här alltid passar på att hända när Andreas är bortrest?

Kommentarer
Postat av: Anna

fast jag vill inte byta namn, har ju fin adress och allt.

2010-08-25 @ 07:24:19
URL: http://nsominorrland.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0