Jag lär mig.

Idag fikade jag med Peter. Som visade mig ett trevligt café och samtidigt förklarade lite kaffetermer för mig.

Ingen italienare säger espresso. Man säger caffe normale. Eller för all del caffe lungo som är en aningen mer utspädd espresso. Beställer en espresso efter maten gör bara turister som försöker göra som italienarna. Sen ska man gärna ha mycket socker i. Ungefär lika stor del socker som del espresso, så skeden står upp av sig själv.

Caffe Americano är oftast blaskigt och bör bara beställas på ställen där dom har en riktig bryggare. Jag som gillar beiget kaffe ska tydligen lära mig komma ihåg "Caffe macchiato", som är espresso med en skvätt mjölk i. Eller Latte macchiato (mjölk med en skvätt kaffe) som är typ svensk latte. Eller för all del fortsätta beställa in Cappuchino. Fast kaffe med mjölk dricker man egentligen bara innan lunch. Om alls. 

Jag tycker nog italienarna verkar ha ett osunt förhållande till kaffe. Det sockras, shotas och så skiljs man åt. Det sociala trevliga med just kaffe försvinner lite då. Eller?

Och här hemma serverar vi förövrigt svenskt bryggkaffe. Direktimporterat. /V




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0