Ölprovning

Så här har provningen gått till: Vi drog ut på det lite för att undvika en fantastisk överkonsumption med tillhörade värkar. Så vi har öppnat en, delat den, smuttat, smakat, kännt av lite. Svalt den och gett omdöme spontant. Humör kan ha spelat in under processen men nedan är iaf resultatet.

Angelo Poratti,
6,5%
Bock Chima, Doppia Malto
Bryggeri: ?
Omdöme: Intelligent öl som som retar hjärnan på adekvat vis. Man dricker den inte för fort och är lämplig att suga på en stund. Borde även kunna användas i matlagning som marinering tror vi. Godast i testet så här långt.
När drickes: Under matlagning

Peroni
, 4,7% 
Ljus lageröl
Bryggeri: Birra Peroni
Omdöme: Lättdrucken krabat som helst dricks många. Något man bjuder en törstig bror på. Kan liknas med lågbudgetöl hemma såsom KUNG, Spendrups och andra lättdruckna.
När drickes: Exempelvis medan man borrar hål.

Birra Moretti
, 4,6%
Ljust underjäst öl
Bryggeri: Heineken Italia
Omdöme: Opersonlig och inte alls unik smak som reklamen säger. Marginellt bättre än Peroni men något man kan ställa fram på bordet utan att skämmas. Detta tack vare fin flaska.
När drickes: Till en alldeles lagomt kokad Gnocchi.

Castello
4,8%
Ljus lager
Bryggeri: Oklart, vi bryr oss inte
Omdöme: Kan drickas istället för vatten på stranden.
När drickes: Just på stranden istället för vatten. Men där är Peroni godare ändå.

Nastro Azzurro
, 5,1%
Ljus lager
Bryggeri: Birra Peroni
Omdöme: Peronis storebror som är tydligare i smaken samt kommer i en rejäl flaska som vittnar om falsk kvalitet. Om man går på reklamen att detta är Bira Superiore så är ju saken klar. Nästan lika klar som ölet.
När drickes: Förmodligen så ofta som möjligt

Två till öl hann vi med också men de var så tragisk intetsägande att man hellre dricker terpentin och pissar på en brasa.

Birra Fidel, 4,7%
G.Menabrea e figli, 4,8%

Dessa två bör endast drickas när Leif Pagrotsky blir officiell medlem i midgårds hobbitfamilj.

Vinnaren för oss var:
Angelo Poratti, 6,5%
Bock Chima, Doppia Malto

Vi kommer fortsätta leta efter den ultimata italienska ölen men det kanske redan nu är dags att acceptera att Öl kanske inte är deras bästa leverabel till denna värld.

/A&V

Kommentarer
Postat av: Daisan

MYCKET kompetent och nyanserat! Det glädjer mig att ni tog uppgiften på allvar. Jag ska under veckan bege mig till Toscana på Skurholmen för att dricka en Poratti. Jag har sett den där tidigare men trott att det är en budgetvariant av Moretti. Jag ser gärna att ni i framtiden undersöker om italienarna har Birra Rossa av god kvalitet. Har för mig att jag druckit det i 1-literssejdlar i Turin och det var förbannat gott.



Å andra sidan behöver ni inte alltid göra som jag säger, men ni vet att jag uppskattar det. ;-)

2010-01-17 @ 10:16:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0