Kort eller långt

Skulle klippa mig. Bli fin. Inte så burrig på hjässan. Klyva lite toppar eller vad tjejerna kallar det. Smyger in till min frisörska som kan engelska lika bra som jag kan italienska. Vi har en bra relation som går ut på att hon klipper en smula för kort, säger "dååånt wårrry" när jag tycker det blir lite väl kort. 

De har en laguppställning med tre personer. En som kan klippa (min frisörska), en som sysslar med manikyr och en som tar betalt och tvättar håret. Hon som tvättar håret tvättar mitt hår. Hon ber mig sätta mig i en stol och vänta. Till min stora fasa visar frisörskan manikyrskan att hon kan sätta igång med mig. Det finns inga diplom i lokalen. Inte ens en sjundeeplats i kalle anka cup. 

Manikyrskan får instruktionen att inte klippa för kort. Jag säger till henne "Not too short". Hon förstår allt. Hon tar tag i maskinen. 12mm. Detta är normalt, denna hårlängd används i kanterna. Men nu blir det inte bara kanter. Manikyrskan får fullständigt spel och drar den hela vägen till fontanellen och jag juckar till med huvudet. Tiden står stilla i lokalen. Det skriks. Troppo corto!!!??? Yes, troppo corto. (åt helvete för kort) Den riktiga frisörskan utan diplom rusar till hjälp. Hårtvätterskan får ont i magen och går på toaletten. De andra kunderna ser belåtna ut. Den riktiga frisörskan förklarar i behärskat raseri för manikyrskan att man inte kan dra maskinen över hela huvudet om man vill ha längre hår i fontanelltrakten. Svårt förnedrad, skamsen och en aning värdelös får manikyrskan fortsatt förtroende att klicppa cirka 0,2mm av toppen med sax. Även där går det åt helvete och det blir snett. Frisörskan ber manikyrskan att gå och klyva hårstrån en stund för att själv reda upp oredan. 

Allt blir klart. Frisörskan undrar om allt är "apposto?" (ok). Jag svarar "Non lo so" (jag vet inte). Manikyrskan står och sopar undan fiktivt hår och ser skamsen ut bakom sin misslyckade sminkning och inser sina begränsningar medan jag betalar för en hårmisshandel. Jag förklarar att allt är ok och att jag är en uomo (man) och det spelar ingen roll. 

Tutto bene!
/A

Kommentarer
Postat av: Daniel

får man se en bild på resultatet? kanske lite hockeyfrilla a la Jagr?

2010-09-17 @ 22:15:27
Postat av: Anna

Man kan inte skriva om en katastrofklippning utan att visa resultatet!

2010-09-19 @ 14:08:30
URL: http://nsominorrland.com
Postat av: Jenny

jag väntar med spänning... kan du inte sneeka in en paparazzi bild på manikyrskan oxå?

2010-09-20 @ 08:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0