Apropå den där ryggen

Pignas krökta rygg har nog inte gått obemärkt förbi. Självklart har detta bekymrat oss. Så jag skickade bilder till uppfödaren som snarast tyckte vi skulle ta henne till deras veterinär för röntgen och konsultation. Sagt och gjort. Jag tar mig till bostonterrieruppfödarna, som bor nära men tyvärr efter fel (den mest trafikerade i vad jag tror hela Italien) väg, så det tar nära timmen. Sen kör hon oss till veterinären nära Brescia. Med oss har vi även en annan kvinna med en jycke som hoppas vara gravid.

Bostonterrieruppfödarna som aldrig sett en rygg som Pignas är säkra på att hennes konstiga rygg beror på ett högt fall som valp. Jag menar på att hon alltid sett lite ut så där. Jag har hunnit jaga upp mig lite, efter att ha blivit erbjuden en ny hund och är beredd på det värsta. Och kan inte riktigt njuta av färden i deras skåpbil som hon kör snabbt framåt på autostradan utan bilbälte och med öppen fönsterruta. Veterinären tar emot oss. Med en cigarett i munnen och facebooksidan uppe på datorn. Konstaterar att även om jag pratar poco italiano så har jag ett vackert leende. Hmm.

Hon som hoppas vara gravid, undersöks av den inte rökande assistenten. Hon visar sig inte vara det. Sen är det dags för Pigna. Veterimärem böjer, vrider och bänder på henne i vinklar som jag tycker ser obehagliga ut. Pigna ser inte ut att tycka någonting. Sen får hon sövas ner. Vår hjälte kämpar på in i det sista innan hon slocknar.

Sen får jag komma in för att titta på röntgenbilden. Den visar på en ryggrad som ser ut som ett liggande S, eller kanske ett ?. Veterinären, som slutat röka och plötsligt ger ett mycket mer seriöst intryck konstaterar att han bara sett fyra liknande fall i sitt liv. Men konstaterar också att hon är så från födseln (ingen fraktur, alltså inte handhavandefel från vår sida, puh!) och att kroppen verkar anpassa sig bra efter detta. Hon har bra rörlighet och inte ont. Så han ger en positiv prognos och rekommenderar promenader, massage och lite piller. Och att vi ska ge henne samma muskelbyggande pulver som kroppsbyggare tar, för att styrka ryggmuskulaturen (just detta har vi inte riktigt kommit igång med, känns konstigt av nån anledning.)

Lättad åker jag hemåt. Med ett erbjudande om att få en hund till, som kompis till hon som numera går under smeknamnet Esset.  


Kommentarer
Postat av: Anna - Swaussie

Vilket annorlunda veterinärbesök. Min lilla kisse har också skolios och när vi kollade detta (hos en svensk veterinär) blev det värsta uppståndelsen. Alla sköterskor och veterinärer skulle komma och kolla på den märkliga skolioskatten.



I vilket fall så anpassar de sig oftast bra och så länge de inte har ont är ju allt frid och fröjd.



Vad gör väl det att ryggen ser ut som ett s när hon är så söt! :)

2011-04-12 @ 16:39:10
URL: http://swaussie.blogg.se/
Postat av: Karlavagnen

Åh, lilla Puglia! Om hon inte lider så behåller ni väl henne? Puh! Blev lite lätt rädd när jag började läsa inlägget.

2011-04-12 @ 19:13:36
URL: http://laosamayor-karlavagnen.blogspot.com/
Postat av: Karlavagnen

Puglia? Pigna är det ju - det är jag som är vrickad. Jag ber om ursäkt.

2011-04-12 @ 19:14:51
URL: http://laosamayor-karlavagnen.blogspot.com/
Postat av: Veronica

Insåg själv att jag råkat skriva så det var öppet för feltolkningar. Självklart behåller vi henne! Hon kommer kanske aldrig bli en utställningschampion, men vi gillar vår Pigna precis som hon är. :)

2011-04-12 @ 19:42:59
URL: http://unabellavita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0