Två upptäckter. Den ena mer "ENELverande" än den andra.

Det började denna förmiddag med att jag ville baka till vårt kära födelsedagsbarn. Ja Andreas fyller år idag. Så går strömmen, inget konstigt med det, det gör den jämnt. Mer konstigt är att jag denna gång inte kan hitta något fel på säkringarna i källaren. Så jag avbryter bakningen och går över till Rigmor, grannen.

Hon ringer till ägarinnan av lägenheten. För vi har ju sökt ett extra säkringsskåp utan lycka förr. Det visar sig att vårt skåp helt självklart är placerad bakom spegeln i röda badrummet (att vi inte tänkte på att leta DÄR). Som ett kassaskåp typ, fast det känns långt ifrån säkert.


Jag tar ner spegeln, vågar trycka ett finger på en dammig knapp och elen kommer tillbaka. Bra va?

Jag går tillbaka till grannen och vi går över från att sucka över dålig elnivå till dyra elräkningar. Sedan kommer vi in på gas och nu kommer vi in på ENELverande upptäckt nr 2. Jag tycker vår räkning är väldigt hög. Det visar sig att jag inte var i närheten av att förstå hur hög den är. Vi betalar ca 10 gånger mer i månaden än vad grannen gör. Hmm.

Jag går över med vår räkning till Rigmor som ringer till ENEL och undrar vad det är frågan om. "Questo non è normale" som hon säger. De ber henne läsa av gasmätaren. För de har inte riktigt koll på vår förbrukning utan har gett oss en, som jag förstår, godtycklig summa. På, som sagt, tio gånger det normala. Kanhända är jag och Andreas naiva. Men  vi har fått höra att våra gasräkningar är ganska normala. Kanske lite i överkant. Och efter förra incidenten med glömd elräkning (där elektrikern förövrigt förgäves letade efter ovan nämnda säkringsskåp) har jag inte vågat ifrågasätta något. Utan bara betalat illa kvickt. Och förövrigt, vem tror att man ska bli så grundlurad av ett statligt bolag?

Är lite osäker exakt hur mycket pengar för mycket vi betalt in. Men det rör sig om många hundraeurossedlar. Kan man kanske få tillbaka pengarna som betalts? Nej. Nu har vi däremot en innestående summa hos ENEL GAS som kommer täcka framtida gasförbrukning för typ hela vår vistelse i Italien, och flera år därtill. Och vetskapen om ett finfint lönnfack i badrummet.

/Veronica

Kommentarer
Postat av: Karlavagnen

Fy 17. Lägenheten där jag bor har 6kW in så att jag garanterat ska kunna använda diskmaskin och ugn (t ex) samtidigt. Heeel galet allt detta. Tur att ni, precis som jag, har en god granne som hjälper er!

2011-05-17 @ 23:14:48
URL: http://laosamayor-karlavagnen.blogspot.com/
Postat av: Jen

Ett finfint lönnfack som nu är mindre lönnigt eftersom det annonserats i detta eminenta forum. Hur blev förresten kakan?

2011-05-18 @ 08:00:12
Postat av: Veronica

Ja, Karlavagnen. Hjälpsamma grannar är verkligen guld värda! Speciellt den typen som faktiskt pratar svenska :)



Jenny - så sant. Vi får försöka att inte lägga saker som måste vara hemliga i lönnfacket.



2011-05-19 @ 12:47:21
URL: http://unabellavita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0