Att göra en tiramisu

Att göra tiramisu är inte så svårt som jag låtit Andreas tro. Det svåraste enligt mig är framförhållningen. En tiramisu blir ju som godast om den får stå och gotta till sig bra länge innan den äts. Jag brukar göra den på morgonen innan kvällen. Så denna morgon gjorde jag en, som alltså ska ätas ikväll.


Detta behövs. 3 ägg, 1,5 dl florsocker, en citrons skal, 375 g mascarponeost, 10 st savoiardikex, 0.5 dl kallt starkt kaffe, 0,5 dl Borghetti och kakao. Enligt grundreceptet ska man ha cognac. Men jag tycker det blir godare med kaffelikören Borghetti. Om man lyckas få tag i lite vaniljstång är det en bonus. Har inte lyckats med det här i Italien än. Nåväl, nu är det bara att börja.

Börja med att dela äggulorna från vitorna. Eller innan du börjar. Slå på lite trevlig musik. Man ska aldrig laga mat utan musik. Vispa sedan ihop florsockret med äggulan, så där fluffigt. Blanda i skalet från citronen.

Vispa i mascarponen så det blir en jämn smet. Vispa inte för länge, då blir det rinnigt. Skölj sedan av visparna och gå på äggvitorna. Vispa vitorna hårt, så det blir toppigt. Vänd försiktigt ner äggvitesmeten i mascarponekrämen till en smet. 



Blanda kaffe och likör i en kopp. Ta fram glas att bygga i. Man kan göra allt i en form, men jag tycker glas är bättre så har alla varsin och man slipper slåss om det goda. Bryt kexen i lagom stora bitar för att täcka botten av glasen. Droppa på hälften av kaffeblandningen. Bred på ett lager mascarponekräm. Två lager av varje, och pudra på med kakao (Pudra sen på lite extra kakao vid serveringen, så ser det snyggt ut.) Färdigt!
 


Eller inte helt färdigt. Kvarstår att täcka över glasen med plast och göra plats i kylen. Det senare var idag inte helt enkelt. Nu får vi hoppas våra gäster anländer med Easyjet idag som planerat. Annars blir det väldigt mycket att äta upp för mig och Andreas.  /V



Kommentarer
Postat av: Anna

Kreativt att pudra med en tesil.

2010-06-10 @ 14:45:01
URL: http://nsominorrland.com/
Postat av: Camilla

Snyggt med Bregotten i kylen :-)

2010-06-22 @ 19:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0