Den första snön är inte snö

Igår kom första snön. Trodde jag. Fast jag fick fort lära mig att det inte alls var snö utan frusen dimma. Något som uppstår då temperaturen ligger å svävar kring noll och dimman aldrig lättar. Någon mer negativ än genomsnittet menade att det är alla orenheter i luften som lett till någon slags kemisk reaktion som framkallat detta. Som typ konstsnö, kanske. Det vet jag inget om.

Men kan konstatera att Milanodimman tagit ett fast grepp om vintern. I form av något jag ändå väljer att kalla snö. För det ser ut som snö. Och det är bra mycket vitare och ljusare där ute när alla jordiga åkrar är täckta med vitt och alla trädalléer är frost/dimbitna.

Italienarna går ut för att ta bilder av detta fenomen. Pigna blir förvirrad och kissar på trottoaren istället för på gräset. Om en dag eller två är det säkert borta.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0