Besökte di Brera

Att gå runt på museum är en trevlig liten sysselsättning. Även om inte alltid objekten och deras historia intresserar mig är det en speciell känsla att gå runt i vackra salar bland gamla saker där mer eller mindre kulturintresserat folk tar sig tid att titta, reflektera eller kanske bara sätta sig ner på en stol och sova en stund. Igår var jag på Pinacoteca di Brera, som ska vara ett av italiens främsta konstmuseum, och på plats nummer tre i min guidebok över saker att göra i Milano.

Byggnaden är stor och fin. Mycket sten och höga pelare. Hallarna är främst fyllda med motiv på Jesus, Maria och jesubarnet med alla helgon från olika århundraden. Tydligen hänger dom här tack vara att Napoleon bestämde sig för att stänga ner kyrkor och hänga upp konsten på museum istället.


Napoleon i all sin prakt.

Vilket som, efter ett tag blir alla dessa religiösa motiv rätt enformigt. Men just när suget på konst börjar ta slut kommer några riktigt häftiga målningar från konstnärer som till och med jag känner till. Och plötsligt blir man tvungen att sätta mig ner och titta ordentligt en stund. 

Noterat om Brera
Missa inte: den ovanligt fräscha toaletten i hall nummer 1.
Passa på: Att vila benen i dom sköna stolarna med vinröda dynor.
Använd gärna: Den engelska audioguiden. En fin vän att lyssna på, och motar tillfälligt bort det italienska sorlet.


De smala gatorna intill museet ser förövrigt väldigt trevliga ut med barer, trattorior, gallerior och konstnärbutiker. Ska utforskas en annan gång.

/V


Kommentarer
Postat av: Daisan

Det var just Brera som jag menade var så trevligt när jag pratade med A om det för länge sen. Jag har ju inte varit överallt i Milano, men av det jag sett så kändes det mysigast...

2010-01-16 @ 09:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0