Tandläkaren

Tidigare möten med typiska italienska inrättningar var dels spinningpasset och dels doktorn. Två fiaskobetonade besök i samtliga avseenden. Mot bakgrund av att jag inte riktigt har "hunnit" till en modern dentalvårdsinrättning var det nu dags att göra detta. På rekommendation av en kollega styrdes bilen zick-zack över spårvägsspår till mina medtrafikanters stora ilska. Till min egna stora glädje får jag en parkering just utanför Dr Lucas kontor (eller nåt). 

I dörren möter jag en man som går ut från Dr Luca. Mannen ser ut att ha fått ett par jordiga tänder inslängda i munnen en måndagmorgon efter en långhelg. Viss oro i kroppen. 

Dr Luca: English?
Andreas: Yes please, I prefer that, my Italian is not *host*host* really improving. 
Dr L: Sorry I do not speak english
A: But...?
Dr L: Ok, it is very bad. You in pain?
A: No, just general check

Dr Luca tar sin spegel och kikar runt lite. Han använder blicken man själv använder använder för att ta sig igenom en folkmassa. Lite sökande, och samtidigt lite irriterad. Han konstarerar efter 2 minuters kikande, inget petande, att det här det: It look very good, anything else? Jag svarar att jag vill ha någon form av grundlig tvagning. Tvagningen tar dubbelt så lång tid varpå allt återigen ser mycket bra ut. Han tar sedan upp en spegel, såsom en frisör gör och visar mig min bländande tandrad. Vi var sedan båda överrens att allt såg fantastiskt ut. 

Betalningen kan endast göras med kontanter och när jag ber om kvitto ser han mycket förbryllad ut och undrar om en stämpel plus summa på en post-it lapp duger. Det duger inte. Han tar då fram ett riktigt ess i rockärmen med förtryckt papper som har en tillstymmelse av seriöst dokument. På vägen ut möter jag ännu en bruntandad farbror med skev kropp, och en ännu skevare tandrad. 

Hepp!!

/A



Kommentarer
Postat av: Karlavagnen

Hmm har blivit varnad på jobbet för italienska tandläkare. Tydligen ligger det något i det...

2011-06-01 @ 21:53:16
URL: http://laosamayor-karlavagnen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0