Om att åka lokaltrafik.

Vi bor som sagt i Arese. Arese ligger ungefär 18 km från Milano centrum. Vilket egentligen inte är en så lång sträcka, om man har bil. Med lokaltrafik blir sträckan betydligt längre. Vilket jag fått erfara nu när jag åker in till min italienskakurs varje dag. För att optimera restiden har jag därför börjat undersöka alternativen.

Alternativ 1: Åk med Andreas till hans jobb och ta spårvagnen.
Det här trodde jag skulle vara det optimala alternativet. För det tar bara 10 minuter att åka in till Sandvik med bil. Och då är jag ju i Milano. Bara att ta spårvagnen in, tänkte jag. Så i måndags följde jag med Andreas (mycket tidigt, kl 7.20) till Sandvik, gick in på närmsta tabacheria, köpte mig en biljett, och gick till hållplatsen. Nära och bra. Denna dag valde spårvagnen att inte komma till utsatt plats på utsatt tid, utan den kom en annan väg långt mycket senare (vilket jag som tur var förstod av folkmassans flytt.) Sen tog den 4,5 km långa resan 55 minuter. Efter ca 20 minuter är den oisolerade tramen väldigt kall. Efter 55 minuter var jag stelfrusen. Och redan jättetrött pga den tidiga morgonen.

Alternativ 2: Det går en buss som tar dig till metrostationen QT8.
På tisdagmorgon kl 8.09 står jag vid vår busstation och väntar. Tillsammans med 25 rökande italienska tonåringar. Skulle tro att om någon gjorde en statistisk undersökning med frågan Röker du? bland ungdomar i det här landet skulle nog typ nio av tio svara JA. Och jag, van vid rökfria Sverige blir snabbt påmind om hur det var att vara på krogen år 2002. Inte så trevligt. Som tur är ska dom på en annan buss. Till skolan, antar jag. Såvida dom inte bara står där och skolkar.

Bussen är oftast nästan i tid. Jag hoppar på i början. Sen ska den snirkla sig igenom hela Arese. Ungefär 20 minuter senare är vi äntligen på väg ut. Efter tre minuter tar det stopp. Busschauffören tutar och hytter med näven men inget hjälper. Vi är fast i trafilken. Sen lossnar det litegrann, chauffören accelererar kraftigt, för att snart måsta tvärbromsa igen. Så här håller vi på. Ett bra tag. Med en lätt åksjukekänsla kommer jag till slut fram till metron. För att upptäcka att jag precis missat ett tåg och måste vänta 7 1/2 minut.

Sen går det lättare. Trängs med alla andra på metron en kvart och upp vid Doumen ut i friheten, PUH! Jag är slutligen framme på skolan kl 9.45. Hur lång blev restiden?

Alternativ 3: Ta tåget från Garbagnate.
Bästa sättet att ta sig fram med lokaltrafik i rusningstid är med tåg. Vilket alla poängterat så vänligt. Tyvärr går det inga tåg från Arese. Garbagnate är en stad vars tågstation ligger mindre än 5 km från vår lägenhet. Och med tåget kommer du på 20 minuter in till Doumo. Jättebra, verkligen. Men för att ta mig till Garbagnate måste jag åka buss (eller visst GÅ, men det är inte ett alternativ här.) Och ja, ni förstår. Då är vi där igen. Buss, rusningstrafik. Jag ser framför mig hur jag missar tåget. Så det här är ännu ett obeprövat alternativ.

Alternativ 4: Ett annat färdmedel.
Hade jag en vespa skulle jag snabbt ta mig till tåget och min restid skulle kortas ner till under halvtimmen. Men jag som aldrig ens kört moppe i Kaunisvaara. Skulle jag våga?
En Smartcar skulle kanske vara ett bättre alternativ? Men inklämd mellan två lastbilar är man inte så kaxig.
Taxi. Vore nåt. Mmm. Hmm.
Cykel. Cykel?

Håller mig än så länge till bussalternativet, än så länge. Försöker använda tiden på bussen till att göra läxan, även om det gör mig lätt illamående. Och det ska visst gå en buss via autostradan till metron som jag nu tror jag har lokaliserat hållplatsen för. Imorgon kanske jag får en ny rekordtid in? /V

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0