Festa della repubblica

Idag är det Italiens nationaldag. En ledig dag när alla milaneser, florentinare, venetianer, napolitaner, bolognesare ska vara italienare.

Vet inte hur standarditalienaren firar nationaldagen, men från vad jag hört så lär man sig spela golf, påtar i trädgården eller tar sig en långhelg och åker till Barcelona. På det hela taget verkar italienarna minst lika dåliga som svenskarna på att göra det som egentligen är meningen att göra. Att fira sitt land.

Än har jag inte sett några hissade flaggor och jag hör ingen sjunga nationalsången, det är alldeles tyst. Vilket också kan bero på att jag inte rört mig längre än vår egen trädgård. Men när Inter vann här om helgen, då behövde man inte leta. Då såg man blå-svarta flaggor överallt. Folk åkte omkring med italienska flaggor hängandes ut från bilarna, tutade och skrek. Då firade man. Hela kvällen. Hela natten.

Inget firande. Men visst är det väl skönt med en extra dag ledigt? /V

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vackert sagt V, men är inte du alltid ledig förtillfället?

2010-06-03 @ 08:18:35
Postat av: Veronica

Nej, jag går ju i skolan och lär mig saker. Då är man inte ledig. Fast det är ju klart, imorgon är min sista dag innan sommarlovet...

2010-06-03 @ 20:21:57
URL: http://unabellavita.blogg.se/
Postat av: Anna

Fast några timmar skola per dag och sedan vindrickande i solen kan faktiskt inte få räknas som full sysselsättning tycker jag.

2010-06-04 @ 13:41:27
URL: http://nsominorrland.com/
Postat av: Andreas

Anna, du vet precis hur tufft klimatet är här nere. Att göra det vi gör är en heltidsysselsättning.

2010-06-04 @ 13:45:14
Postat av: Anna

Jag ifrågasatte aldrig DIN sysselsättning. Däremot kan jag tycka att din sambos "Nej, jag går ju i skola och lär mig saker, då är man inte ledig" är att frisera sanningen. Det låter ju onekligen bra mycket värre än det är. -Åh nej jag måste kliva upp kl 0700 och åka in till Milano för att i 4 timmar lära mig ett nytt språk. Stackars, stackars dig Vera.

2010-06-07 @ 09:52:28
URL: http://nsominorrland.com/
Postat av: Anna

...och som ni märker så är ju jag inte alls bitter på nått jävla sätt!

2010-06-07 @ 10:28:21
URL: http://nsominorrland.com/
Postat av: Andreas

Anna, vad man gör just i detta nu är summan av alla beslut man fattat tidigare. Visdomsord.

2010-06-07 @ 11:24:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0