Jag blev en sådan man hatar

Att packa lätt är en konst, en vecka långt borta brukar normalt kräva incheckat bagage. Orimligt nöjd var jag då på vägen hem med att klarat mig med endast en liten väska som man kan ta med i kabinen. Trodde jag. En smula sliten efter 8h flygning sitter jag och väntar på att gå på det sista planet hem. Jag väntar mig då inte att bli straffad för att vara tidig till det planet. Den nätta incheckningstjejen kommer fram leende och vill väga mitt handbagage. Vågen ger domen 9 kg. 1kg över det tillåtna och en diskussion börjar. 

Personal: You need to check in this bagage.
Andreas: Really?
P: Yes, its not allowed with such a heavy bag.
A: But all these "cabinluggage tags on my bag means your colleagues on 3 other flights approved it as handbaggage.
P: They did wrong
A: Is it a full flight?
P: Half full
A: Do you think there is a chance it can fit on the plane then?
P: Rules are rules. I do not like them either.
A: So bend them.
P: Not allowed.
A: I lost a couple of kilos in India, did not eat much
P: Oh India, its so nice, but did you get sick?
A: No, just didn´t eat much.

Under tiden står ett gäng italienare och tar upp alla kläder ur sina väskor och klär på sig dem, stoppar extraskor i fickorna och gör olika teckenspråk som visar på förebyggande irritation. Diskussionen fortsätter medan jag tummar på ett reklamblad förderas flygbolag: 

A: I see your slogan is "Fly with a smile". Do you see me smiling now?
P: Sorry sir, this is about flight security.
A: Safety first, you are right.

Italienarna fick sedan följa samma procedur utan lycka. Mitt i allt detta inser jag att jag blivit en sådan där man själv irriterar sig på. En som inte vill följa reglerna av egen bekvämlighet. Så nu sitter jag här och skäms. 

/A

Kommentarer
Postat av: sunken

Det är inget att skämmas för, du borde vara stolt!

2012-02-13 @ 04:34:45
Postat av: daisan

Ja, det är inte kosher att riskera din egen och andras säkerhet genom att prångla in ett kilo på det där viset. Därför ska du ta tillvara på ett klassiskt italienskt tips. Köp en urna i zink och packa ner i bagaget. Den är relativt lätt. Jättebra att fylla med smutsiga kallingar och strumpor, alternativt Toblerone (undviker att de krossas under flighten). När du sedan med gråten i halsen tar upp urnan och undrar om personen i fråga kan vara snäll och göra sig av med urnan på ett värdigt sätt, så tror jag att chansen är ganska stor att du får ta med din lilla övervikt.

2012-02-13 @ 13:18:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0